fred-en-jolanda-in-noorwegen-zw.reismee.nl

De terugreis

De laatste dag in Noorwegen alweer. Vandaag reizen we naar Bergen, waar we de nachtboot op gaan. Eerst een paar uur varen naar Stavanger, dwars door de fjorden, naar Stavanger voor een tussenstop en dan de volgende ochtend vroeg naar Hirtshals in Denemarken.

We zijn gisteren naar Nærofjord gereden en daar een heerlijk kopje koffie gedronken. Er stopte daar een veerpont. Alle voertuigen, waaronder giga campers, moesten weer achteruit erop rijden. De pontbaas was een driftig mannetje die met veel geschreeuw en gebaar ongeduldig iedereen aan boord loodste. De meeste vrouwen achter het stuur werden erg nerveus van dit baasje en lieten het stuur over aan hun mannen, die er ook niet veel van terecht brachten. Het was een heerlijk uitzicht vanachter onze kop koffie. In de avond hebben we nog een laatste wijntje gedronken op het grote terras van ons huisje met reisgenoten uit Castricum. Vroeg in de ochtend vertrekken we en wij zijn natuurlijk weer ruim op tijd in Bergen, ondanks de wegreparaties die we onderweg een aantal keer tegen kwamen. Bergen zag er in de warme zon heel erg gezellig uit. We zijn er even doorheen gereden, want voor Fred is wandelen in zo'n stadje niet te doen.

Helaas was de instap in de veerboot dit keer voor Fred vreselijk. We werden weggezet, wel vlak bij de lift, maar op een plek waar we de rolstoel niet bij konden rijden. Dus ik heb de auto gewoon opnieuw gestart en een beetje gemanoeuvreerd. De toegang met de rolstoel was op een veel te smalle oprijplaat zodat de wielen niet pasten. Het was vreselijk druk, dus Fred had het niet meer. Daarna in een veel te drukke lift omhoog waar we in een chaos terecht kwamen omdat iedereen de hut aan het zoeken was en vervolgens weg werd gestuurd omdat er nog niets was schoongemaakt. Ondanks vragen of we niet in de hut konden blijven wachten moesten we er toch uit en naar het recreatiedek. Niet te doen voor Fred. Na een uur mocht hij naar binnen en is gelijk gaan slapen. Ik ben boven op het zonnedek nog een tijdje in de zon gebleven. Het was genieten van een prachtige vaartocht door de Fjorden. Daarna heb ik nog even wat gewinkeld aan boord, een wijntje gehaald om die bij Fred in de hut op te drinken. Na het aanleggen in Stavanger duurt het 2,5 uur langer voordat we weer vertrekken, maar kennelijk is de turbo erop gezet want we zijn volgens normale schema de volgende ochtend in Denemarken.

Dan nog 980 km doorrijden naar huis. Vanwege een groot ongeluk dat vlak voor ons plaatsvond (we hadden engeltjes op onze schouders kennelijk), waarvoor ik weet niet hoeveel brandweer en ambulancediensten kwamen aanrijden hebben we flink wat vertraging gehad. Er moest eerst een onderzoeksteam aan te pas komen. Verder liep alles perfect en hadden we een supergezellige dag samen in de auto.

Wat is het snel gegaan. En wat hebben we geboft met het prachtige weer. Geen enkele regendruppel gehad, alleen maar stralende zon. Dit was niet de eerste keer in Noorwegen, maar ook niet de laatste keer. Dit land is prachtig, ideaal!

Trouwens, op de terugweg betaalden we in Denemarken en in Duitsland voor een belegd broodje meer dan we ooit betaald hebben in Noorwegen. Ook de koffie was veel duurder. De prijzen zijn, lijkt het wel, aan het omdraaien.

Jose

Wat is het snel gegaan! Fijn dat jullie weer naar huis komen! Welkom thuis ?

Anne

Na een turbulente terugreis wacht de zomer op jullie in Nederland en kunnen jullie hier nagenieten van alle bijzondere en prachtige indrukken.
Welkom thuis!☺️

Koos

Tjonge, wat een pittig eind van een verder prachtige vakantie!
Welkom terug in Musholm.

Antoinette

Wat fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn, We zien graag de foto's.