fred-en-jolanda-in-noorwegen-zw.reismee.nl

Bloemetjesdag

Vandaag zijn we redelijk vroeg (ergens tussen 9 uur en half tien) voor een dagtochtje vertrokken. We wilden ook nog even lekker aan het eind van de dag in de zon genieten van een boek en een wijntje.

We reden dit keer een beetje onze eigen route in plaats van de voorgestelde routes van ScanBrit. Het is een stralende dag.

Vandaag is de dag dat alle bloemen zo'n beetje ineens in bloei staan. Ik herinner me van de vorige etappes door Noorwegen dat bijna alles tegelijk in bloei staat. Dat had ik nog niet gezien. Maar vandaag was het ineens zo ver. De berkenbomen staan nu allemaal in blad. Langs de weg zie ik akelei, wikke, zilverschoon, fluitenkruid (maar dan een heel stuk lager dan bij ons), aardbei, judaspenning, lupine, sering, geranium en nog veel meer. Alles tegelijk om zo veel mogelijk te profiteren van het licht, dat er nu volop is.

Gisteravond gingen we rond twaalf uur naar bed. Op de beveiligingscamera's was het in Hoofddorp gewoon donker. Hier was het licht, met een klein beetje schemering. Gelukkig hadden we een donkere deken meegenomen. Die hebben we vastgeklemd voor het slaapkamerraam, zodat het donker is. Overal hebben ze nl. van die foutgordijntjes, die te krap zijn en meer vitrage zijn dan overgordijnen. Je ligt dan midden in de nacht met de zon in je gezicht. Niet te doen om te slapen.

Onderweg komen we weer de mooiste plekjes tegen en overal rondom watervallen. We ontmoeten bij een hele mooie een Nederlands stel waarmee we een praatje maken over Noorwegen. Zij zijn heel goed bekend in deze omgeving en geven ons de vaartijden van het pontje verderop door. Zij vertellen over het wandelpad langs de waterval, goed te doen zeggen ze, je wandelt van plateau naar plateau. Wij halen net aan het eerste plateau. De rest is niet te doen. Van onder hebben we ook een prachtig uitzicht.

We drinken onderaan de waterval in een klein houten optrekje een heerlijke koffie met een wafel erbij. Wat een paradijselijk plekje om koffie te drinken. Verderop is het oudste kerkje van Noorwegen te bezichtigen. daarvoor moeten we een bergpad omhoog. We zien dat we niet met de auto naar boven kunnen, maar onderaan de berg moeten parkeren. Dit kerkje laten we daarom links liggen en slaan rechtsaf naar het pontje. De weg gaat nl. niet verder aan deze kant van het fjord. Als verrassing moeten alle auto's bij oprijden omkeren en achteruit het pontje oprijden. Ik spring uit de auto om het te filmen en mag gelijk niet meer de pont (via de zijkant) op lopen. Alle voetgangers moeten aan wal wachten totdat de pont vol staat. Oké, daar zal wel iemand over nagedacht hebben.

De overtocht duurt een kwartiertje. Ik raak aan de praat met een Noorse viking die met ongeveer dezelfde camerauitrusting rondloopt. Hij laat me prachtige foto's van een zeearend zien die hier rondvliegt. Een paar minuten later, ja hoor, ik kan het bijna niet geloven. Ik zie vanaf de zuidhelling een grote vogel vliegen, het lijkt mij een arend. Maar dat zou wel heel toevallig zijn. Maar echt, het is de zeearend, hij vliegt vlak langs en ik kan hem minutenlang volgen. Geen tijd om Fred te roepen (die is in de auto blijven zitten, wandelen op de pont is een brug te ver). Zo geweldig: een zeearend! Ik heb een 24-70 mm op de camera zitten, het heeft geen enkele zin om te proberen een foto te schieten. Ik besluit gewoon te genieten van wat ik zie.

Rond vier uur zijn we terug en kunnen we nog even relaxen en genieten van de zon. Vanavond komen een twee mensen uit Castricum, die dezelfde reis maken, een wijntje drinken. Deze mensen blijven nog een paar dagen hier. Wij vertrekken morgenochtend naar Voss. Er zijn twee routes: Een gaat via Flåm, waar het beroemde treintje rijdt, steil omhoog. De andere route is via het Sognefjord. Wij gaan de rustige route langs het Sognefjord rijden en met de veerpont over. Weer een prachtige dag!

Reacties

Reacties

Koos

Prachtige foto's! Jullie genieten volop, dat is wel duidelijk! Voor de komende dagen wens ik jullie ook weer mooie ervaringen!

Pauline

Wat een heerlijke dag, zo te lezen! Lekker genieten. xx

Jose

Leuk te lezen!!! Mooie herinneringen! Flam zijn we omhoog gegaan met de trein. Flinke wandeling naar beneden. Super dat jullie zo genieten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!