fred-en-jolanda-in-noorwegen-zw.reismee.nl

Voss

Het was tijd om naar de volgende bestemming te reizen. We kozen een route langs het Sognefjord en met het pontje oversteken. Het werd weer een prachtige zonnige en warme dag. Het Sognjefjord is heel lang en op sommige plekken 1300 meter diep. Prachtig was het weer. De ene spectaculaire waterval na de andere. En mooie uitzichten met weerspiegelingen van de sneeuwtoppen. De reisafstand is 130 km, volgens Google Maps die je daar anderhalf uur over. Wij dus 6,5 uur. Het zijn kleine smalle weggetjes, omhoog en omlaag met veel haarspeldbochten. Het was zo ontzettend heerlijk om een mooi en rustig plekje te vinden en dan koffie uit de thermosfles met een vooraf gesmeerd broodje erbij. Wat heb je nog meer nodig...

De veerboot over het Sognefjord doet er zo'n 20 minuten over. Het had van mij nog wel een uur mogen duren. Heerlijk in de zon, zacht windje en stilte van het water.

Aan de overkant een plaatsje verderop is er een soort halte voor veerboten. Hier gaan auto's op, deze boten zijn het OV van dit gebied. We gaan we geleidelijk omhoog en ineens zitten we weer boven de boomgrens en vlak erna in de sneeuw. Gelukkig nergens sneeuw of nattigheid op de weg. Maar met de zon en de hoge temperatuur zie je heel veel beekjes door de sneeuw zich een weg banen naar beneden om met enorme kolkende kracht naar beneden te storten.

Verderop is nog een hele grote waterval, maar helaas blijkt dit een toeristische attractie te zijn. Souvenirswinkeltjes erbij, grote parkeerplaatsen voor de autobussen. Het was wel de eerste plek waar we wat konden drinken. In Noorwegen zijn er onderweg bijna nergens eettentjes. We hebben wel ontdekt dat in de 'stadjes' (meer een handelspost onderweg met 10 huizen erom heen) in en buiten de supermarkt bijna altijd een soort conditorei is met de lekkerste taartjes en broodjes. Daar moet je dus zijn voor koffie...

Rond het fjord van Voss kijk ik omhoog en zie bovenop de berghelling een prachtig bungalowpark, ook weer met grasdaken. Ik merkte op dat daar eigenlijk ons huisje zou moeten zijn. We reden drie rotondes verder en gingen een lastig weggetje omhoog en ja hoor! We kwamen aan bij de huisjes die we al gezien hadden. We waren veel te vroeg, maar het huis was al klaar. Dit is de topper van alle huisjes die we ooit hebben gehad in Noorwegen. Heel mooi ingericht, wasmachine, vaatwasser en een supergroot terras met uitzicht over het hele dal en het fjord. Wat een fijne plek!

Er zijn twee slaapkamers, 1 met een 'familiekooi': zo'n knus bed met een tweepersoons onder en een 1 persoons er boven (zie je in bijna alle huisjes). En nog een slaapkamer met 2 stapelbedden. Een ruime hal, het is berekend op wintertoeristen met skikleding.

Na heerlijk geslapen te hebben met het klaarlichte Noorse licht in de slaapkamer :-( zit Fred nu met zijn laptop aan tafel. Hij moet werken. :-( Iets waar ik helemaal niet blij mee ben, maar het was niet anders te plannen. Dit is dan echt de laatste keer. Al tientallen jaren wordt er moeilijk gedaan als hij met vakantie wil. Volgend jaar is het over met dit gedoe.

Ik ga er vandaag maar in mijn eentje op uit. Er is een Voss een kloof te bewandelen. Die ga ik maar eens bekijken. Maar eerst moet ik nog met de auto een bergweggetje af naar beneden. Dat wordt nog een uitdaging.