fred-en-jolanda-in-noorwegen-zw.reismee.nl

Water

Het werd een andere route dan we gisteren hadden uitgestippeld. Eigenlijk hoef je nauwelijks routes uit te stippelen, want er zijn niet zoveel wegen (ook niet veel verkeer) naar je bestemming. Deze route beloofde langs een deel van het Hardangerfjord te gaan en we zouden onderweg ook langs veel watervallen komen.

De route ging vanuit het Setesdal, waar we 4 nachten waren, omhoog, boven de boomgrens, langs ijsmeren, dan weer naar beneden in prachtige dalen. Richting het fjord gingen we flink omhoog en uiteindelijk waren we op zo'n 1200 meter, tussen de sneeuw. Het was 12 graden boven, maar je kon zo in korte broek en topje lopen, heel merkwaardig! Even een kopje koffie uit de thermosfles bovenop de berg en genieten van het uitzicht.Ik vind het prachtig, kan er geen genoeg van krijgen. De bevroren meertjes bovenop de bergen, waar een schitterende kleur blauw van het heldere water eronder doorheen schijnt en ondertussen een heerlijke warme temperatuur. Later dalen we af voor een mooie route langs het Hardangerfjord, we starten bij het einde van het fjord. Weinig verkeer, prachtige goed begaanbare wegen. Af en toe een aantal motorrijders, die duidelijk aan het genieten zijn, veel rijden met hun cameraatjes bovenop de helmen. We rijden nu laag in het dal en ik ben onder de indruk van de vele immense watervallen overal. Van enorme hoogte dendert het water naar beneden. Wat een kracht en macht.

We stoppen bij een klein weggetje om even een pauze te nemen en als verrassing is er een klein paadje naar een mooi plekje bij een waterval. Even een momentje voor onszelf.

Als we afbuigen van het fjord belanden we in een nauwe kloof. De weg is smal. Plots zie ik een enorme waterval links van de weg en ik kan net op tijd een parkeerplek inschieten. Zodra we uitstappen voelen we de damp van de waterval. Prachtig. Maar dat is nog niets vergeleken met de verrassing die 100m verderop ineens onmiddellijk rechts van ons zich laat zien. Het is lastig parkeren want de kloof is smal, maar heee, ik laat me niet wegduwen, ik heb een plek te pakken. Voor Fred is het erg druk (omdat het zo smal is) en hij heeft last van het lawaai van de waterval en hij blijft eerst een beetje bij de auto. Ik pak camera, big stopper (10x) en statief en ga meteen een plek opzoeken. Wat een geweldige waterval. Dit is echt de aller-, allermooiste waterval die ik ooit heb gezien. (Latefoss)

Verderop is er weer een enorme waterval, dit is een van de belangrijkste bezienswaardigheden van Noorwegen. Vanuit meerdere stroomgebieden vloeien een aantal watervallen bij elkaar in de diepte. (Voringsfossen) Je kijkt dus niet omhoog, maar naar beneden. Boven de waterval is een brug gebouwd waar je naar toe kunt wandelen. Voor Fred niet te doen en ik blijf bij hem bij het eerste uitzichtpunt, zo van een afstandje is het ook prachtig, maar ik ben nog steeds onder de indruk van de vorige.

Het laatste stuk gaat weer afwisselend boven de boomgrens en door dalen naar Geilo, waar we 3 nachten zullen blijven. Ons huisje ligt op een klein vakantieparkje, heeft een dak van gras en is binnen erg knus met dikke houtbalken. De huisjes zijn allemaal erg ruim. Deze heeft beneden twee badkamers, twee slaapkamers en boven zijn er nog eens twee slaapkamers met 6 bedden. Het was een prachtige dag, nog even kunnen we lekker samen in het zonnetje nagenieten.

Reacties

Reacties

Gina

Wat leuk om te lezen. En de mooie foto's te zien

Lianne

Wat leuk om je reis te kunnen volgen

Anne

Wat een prachtige reis maken jullie.
Adembenemend en met veel verwondering van de mooiste plekjes genieten. Super! En dat jullie zo goed op elkaar zijn ingespeeld en elkaar gunnen wat je nodig hebt voor je plezier maakt het een bijzondere ervaring, dat lees ik uit je verhaal Jolanda. Veel reisplezier en ik laat me graag meenemen in je volgende verhaal.

Leonike

Wat een mooie verhalen, heerlijk om te lezen. Wat zou ik graag die lupine velden zien! Ben benieuwd naar de rest van jullie reis. Veel plezier saampjes!

Raymond

Wederom weer genieten van al t moois dat jullie in deze reis tegen komen

Ab en marianela

Heel mooi reis verhaal geniet van de vakantie

Cor en Leuni

Hoi Jolanda en Fred, We vinden het ontzettend fijn dat we met jullie mee kunnen reizen. We lezen jullie 'avonturen' met veel plezier. We hopen op nog meer mooie verhalen en wensen jullie veel plezier en mooi weer toe.

José

Prachtige belevenis!

Raymond

Heerlijk om dit alles mee re maken en dat alles goed is gegaan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!