fred-en-jolanda-in-noorwegen-zw.reismee.nl

Gletser

Na een beetje uitslapen en lekker buiten ontbijten in de zon gingen we op pad, de route ging over de gletsjer Jostedalsbreen. Met een oppervlakte van 475 m2 is het de grootste ijskap in Europa, op IJsland na. Op sommige delen is het ijs wel 571 meter dik. De route ging langs, maar ook onder de gletsjer door. Je kunt met een gids gletsjertochten van zo'n 5 uur maken. Dag gaan we maar niet doen.

Ik ben trouwens heel blij met de Noorse taallessen van de afgelopen maanden. Zo leuk om veel teksten ineens te kunnen begrijpen.

Uiteindelijk kwamen we bij Briksdalsbreen, gelegen in een mooie vallei met prachtige doorkijkjes en veel wilde bloemen. Bij het uitstappen op een rustig plekje kwamen de kruiden in al hun geuren me tegemoet. Omdat het laatste stuk van Briksdalsbreen alleen te voet kon worden afgelegd namen wij een elektrisch karretje, wel zo fijn om samen om naar boven te kunnen gaan. We reden om de beroemde waterval heen. Het allerlaatste stuk van 2 km kon Fred niet mee en ging ik alleen. Een mooie wandeling met hier en daar flinke klimpartijen. Ik kwam uit bij een meer, precies onder een uitloper van het gletsjerijs. Inmiddels was het al laat in de middag en we moesten dezelfde weg weer terug. Geen probleem want de omgeving is het waard om dubbel van te genieten. Ik had geen zin om ook nog een keer boodschappen te doen, dus husselde ik voor de avondmaaltijd van alles wat nog in voorraad was door elkaar en dat was best lekker.

Vandaag hebben we een rustig dagje gedaan. Even heel kort gewinkeld in het stadje 8 km verderop. Was met de rolstoel dit keer heel goed te doen. Op een heel rustig plekje bij het fjord hebben we nog wat gedronken, maar inmiddels was het zonder schaduw daar veel te warm, ruim 30 graden en zijn we terug gegaan. Het was al weer drie uur. zo'n dag met eigenlijk niet veel doen gaat veel te snel voorbij...

Anne

Het was weer genieten om je beeldende verhaal van de gletsjerpartij en de geurende natuur te lezen.
Veel reisplezier along the way.